Arogya
Genesis

Snälltuff syntrock från Indien

Download / Out Of Line
Utgivning D. 2021.04.23
Kristofer Hadodo

I informationen flaggas det för att Arogya är det första syntrockbandet från Indien som hamnat på ett internationellt skivsällskap. Med sin musik strävar de efter att hela det trasiga, att ge kraft och mod och att vara ett balsam för själen. Det bådar gott, då får världen kanske höra något som den inte hört förut, och saker som den inte visste att den gått miste om under ett halvsekel av dominerande västerländsk rockjargong? Knappast.

Melodifestivalen är nyligen avslutad, men Arogya skulle med lätthet kunnat representera vilket land som helst som vill ha en snälltuff rockakt i spektaklet. Det är visuellt påkostat, men alltför välkammat och bara sminkat lagom fräckt för att inte skrämma någon. Överproducerade ljudmattor håller tillbaka dynamiken eftersom syntar och gitarrer smälter samman till ett varken eller – eller ett inget – och sångaren Rain verkar inte särskilt bekväm i sin roll som frontfigur. Inte för att han är begränsad, men i leveransen på gruppens tredje fullängdare känns han halvhjärtad där han borde vara hundraprocentig.

Ur ett skandinaviskt perspektiv kan man lätt känna igen det melankoliska anslaget av vemod och trall som även The Rasmus och Yohio förmedlar. Eller Europe och Lordi. Lord Of The Lost-frontmannen Chris Harms (vars klientlista på sistone utökats med nischade akter som KMFDM och Joacim Witt) har paketerat inspelningen i en gotisk atmosfär, med ett par inslag av elektrifierad screamo – särskilt påtagligt i sjunde spåret Charade – men ljudbilden lider som sagt av ett jämntjockssyndrom vilket gör Genesis totalt ofarlig, icke-gripande och lättavfärdad.