Israel Nash
Topaz

Solblekt tillbakalutad 70-talsdröm

Album / Desert Folklore
Utgivning D. 2021.03.12
Anders Fridh

Det är lätt att förföras av Topaz. Israel Nashs sjätte album har en fluffigt lyxig produktion, svulstig på ett organiskt och luftigt sätt. Distade gitarrer blåser förbi. Blås och körer skapar en soulig gospelkänsla. Stämningen är nercabbad. Sensommar och en sjunkande sol. De 25 minuter som utgör ”magic hour”, när ljuset är som allra vackrast. Se Terrence Malicks drömska mästerverk Days Of Heaven så förstår du precis vad jag menar.

Musiken är nära besläktad med roadtrip-vänlig och tillbakalutad västkustrock som Albert Hammond och tidiga Hall & Oates, någon skulle kanske säga Neil Young. Soundtracket till journalistdrömmen Almost Famous ligger nära till hands. De musikaliska referenserna pekar tillbaka mot det tidiga 1970-talets country och folkrock, medan texterna delvis behandlar dagens splittrade USA där landsbygden i söder brottas med stora ekonomiska problem och hur det påverkar deras syn på omvärlden. Öppningsspåret Dividing Lines och den själfulla Down In The Country är tydliga exempel på detta. Israel Nash bor själv i hjärtat av den amerikanska södern. Hela albumet är inspelat hemma på ranchen i Dripping Springs, Texas.

Den sömlösa blandningen av nostalgiskt skimmer och krass nutida verklighet gör skivan mer komplex och därmed också mer fulländad än den där första, solblekta tjusningen. Det gör även att man har överseende med det behagliga men stundtals enahanda mellantempo som nästan alla låtar tuffar fram i. Det lunkande tempot bidrar till att Topaz känns som en sammanhållen helhet. Israel Nash har slipat fram en ädelsten till skiva som känns såväl tidlös som dagsaktuell. Nu återstår bara att vänta in den där sommaren som aldrig säger nej.