Petter Seander

Blommor, müsli, mysig raggsocka och funkig indiepop

Album / Birds
Utgivning D. 2020.04.15
Ida Bongs Olsson

Om ljud hade en doft skulle det här kunna beskrivas med blommor, müsli och raggsocka. Inte en svettig raggsocka, utan en mysig sådan som har stickats med ekologiskt ull och omsorg.

Indiepop blandat med en gnutta funk är resultatet av Petter Seanders fjärde och självbetitlade album. Det är snällt, det är hoppfullt, det är poppigt. Men trots att alla åtta låtar har ett trevligt och gemytligt sound så är det något som saknas.

Med mångfacetterade musikaliska inslag och ett nästan genomgående högt tempo kan texterna lätt hamna i skymundan. Petter Seanders behagliga och dova röst försvinner stundvis i bruset av gitarr, trummor och synt. Att det rimmas i de flesta meningarna kan man däremot höra, såsom “born” rimmat på “torn” i låten Sea Salt Tears. Och det är kanske den känslan som infinner sig, torn, delad. Ur en musikalisk pop-vinkel är det en bra skiva, det är det inget snack om. Det är ett upplyftande sound med roliga inslag från diverse instrument, men för att höja soundet ytterligare borde Petter Seander slopa engelskan. Kombon av funk och indiepop hand i hand med svenska texter hade blivit spännande på riktigt.

Trots att det är ett crescendo av ljud nästan genomgående på skivans spår finns det ett gäng pärlor. Bland annat just låten Sea Salt Tears och Lights. Lights är en av de få avskalade låtar som finns till lyssnarens förfogande. Eller, det är stråkorkester och akustisk gitarr. Avskalad i sitt sammanhang i alla fall, och engelskan fungerar. Den förstnämnda är en poppig och upplyftande dänga. Trots alla rim hit och dit får lyssnaren smaka på vad Petter Seander har att erbjuda ur ett soundmässigt perspektiv.

Vill du ha texter som lutar mer åt det djupa och obskyra hållet är Petter Seander ingenting för dig. Om du däremot behöver en platta att lyssna på under sommarhalvåret för att svänga dina lurviga till, ja varför inte. Det mysiga och omslutande som bara blommor, müsli och raggsockor kan ge kan du få, och Petter Seander står gärna till tjänst.