Spirit Of The Beehive
Entertainment, Death

Ett lekfullt rus som kan leda till överdos

Album / Saddle Creek
Utgivning D. 2021.04.09
Jim Knutsson

Den lekfulla underhållningen består av att radion sätts på och frekvensen bjuder på elektroniskt tinnitusframkallande oljud och trumkaos innan den letar sig vidare till en vacker atmosfärisk psykedelisk gitarrslinga kompletterad av fågelkvitter. Vi rattar oss vidare till en ny kanal där en poplåt träder fram men snart krockar med den klassiska kanalen som försöker bryta in och ta över, utan att lyckas då vi vrider tillbaka knoppen ett litet steg för att få ett renare ljud. Det ska tilläggas att det bara har gått drygt två minuter in på första låten på denna mångfasetterade skiva.

Det nyskapande kaoset av den fragmentariska musiken kastar lyssnaren åt alla håll från början till slut. Att lyssna är som att hjärnan har hamnat i kemisk obalans och man känner sig desorienterad samtidigt som man njuter av varje stund, som ett rus som kan leda till överdos. Det finns inte nog med tempon att vältra sig i där de skriker och vrålar i ena stunden för att bjuda på en lugnande tablett i nästa, och allt däremellan. Och samma regler gäller som i en berg- och dalbana eller i ett skräckhus, försök inte motarbeta känslan utan följ bara med, du har ändå ingen chans att hoppa av i farten för här går det undan.

Fantasilandskapet vittnar om ett liv på en annan planet där musiken låter futuristisk genom sitt hopplock av alla gamla influenser där tid och rum inte spelar någon roll. De skakar om dig och drar undan mattan så fort du känner dig säker, och du hinner inte reagera förrän du helt plötsligt befinner dig i ett nytt tillstånd där djävulens kuk svänger som en pendel över dig. När du till slut hittar hem så undrar du om allt bara hände i ditt huvud, men det djupa avtrycket består.