Brockhampton
Roadrunner: New Light, New Machine

Var tvunget att ske, oavsett hur det lät

Album / RCA
Utgivning D. 2021.04.09
Jonathan Sindihebura

Det hörs att medlemmarna i det oförtröttliga kollektivet behöver göra musik. Behovet att uttrycka det som pågår i deras liv just nu eller bearbeta det förgångna är nästan större än hur det låter, helt klart större än hur det mottas. Självklart har vi beatsen. Video Store (Kevin Abstract och Romil Hemnanis förgrening) och Jabari tar saker till en atomisk, emotionsfylld och detaljrikt ompysslad nivå som inte har hörts sedan Iridescence för tre år sedan. Men poängen här verkar vara en annan. Det finns en vers på albumet, som för övrigt är Brockhamptons näst sista utgivning någonsin, som bara var tvungen att ske, oavsett hur den lät.

The Light går Joba igenom de obegripligt svåra tankarna som förföljer honom sedan hans far tog sitt liv förra året. Det finns en obeskrivlig omedelbarhet i varje ord. Det må finnas många sätt att ta sig igenom en sådan händelse men Joba är en känsloförmedlare och en textförfattare rakt igenom. Att säga att det låter bra känns fel med tanke på temat, men den gitarrfokuserade produktionen och den hoppfulla refrängen gör det här till en av bandets mest fulländade låtar.

Förutom att skapa två välbehövligt starka referenspunkter i ett ofta osammanhängande album, blir The Light och The Light Pt. II (sista låten på albumets streamingutgåva) dessutom två låtar som visar på hur mycket Kevin Abstract skulle behöva växa som låtskrivare när han kommer i kontrast med Joba. Inte för att likna Joba, men snarare för att hitta sig ett klarare sätt att formulera sig. Hans verser börjar ofta som bekännelser men slutar i grumliga ostuderade tankar som aldrig verkar hitta tillbaka hem.

Historien om ett 30-tal Kanye West-fans som senare formas om till 13 likasinnade medlemmar verkar ta ett inte så oväntat slut. På det ena av två album som kommer ut i år bevisar pojkarna sin allsidighet när de bjuder in gäster som Danny Brown och Charlie Wilson i sin värld. Men det som Roadrunner förmedlar kanske tydligast är att medlemmarnas bästa verk kommer att levereras när de utvecklas utanför bandets bekvämlighet.