Baby Strange
Land Of Nothing

Energisk röjarrock från Glasgow

EP / Icons Creating Evil Art
Utgivning D. 2021.04.30
Alex Pettersson

Det är nåt med brittisk indierock i allmänhet och skotsk i synnerhet som är svårt att sätta fingret på. Oavsett om det rör sig om ösigt vassa telecaster-riff som i fallet We Were Promised Jetpacks eller mer kostymklädd dansrock som Franz Ferdinand tycks det vara något i DNA:et som går igen och som skapar blandade känslor.

Baby Strange lyckas på EP:n Land Of Nothing bygga upp en härligt svettig ljudbild med energiska trummor som låter som de ska få skinnen massakrerade vilken sekund som helst och gitarrer man nästan tycker synd om. Detta ljud av fysisk misshandel av instrument är också det som lyfter Land Of Nothing från “helt okej” till “bra”. Likt slynglarna i mer post-hardcoriga Shame så är energin och attityden i musiken i förarsätet och det kanske bästa av allt är att det inte låter överdrivet skotskt – trots att hemmastaden heter Glasgow.

Klockrena öppningslåten, tillika singeln More! More! More! lyser helt klart starkast vilket antagligen beror på att den helt enkelt har störst hit-potential. Även om det ganska rimligt inte blir riktigt lika tralligt igen så bibehålls en lägstanivå som får en att tillräckligt mycket vilja hoppa från en scenkant för att bibehålla lyssnarintresset. Ibland blir det Gang Of Four-svängigt som i There’s Something There medan avslutande Over n Over nästan är en energiinjektion värdig Division Of Laura Lee. Det hade varit mycket intressant att se hur Baby Strange hade gjort ifrån sig på en lagom stor livescen, gärna i Sverige inom så där några månader.