Moby
Reprise

Tonsätter dina skilda föräldrars ensamma nätter

Album / Deutsche Grammophon
Utgivning D. 2021.05.28
Jim Knutsson

Med en hel karriär av utforskande album i ryggen inom elektronisk dansmusik vill amerikanska Moby nu reprisera sina största stunder. Inte genom nya hits utan genom att återvända till just sina toppar och omarbeta musiken till en mer orkestral och akustisk version, gärna i samarbete med gästartister för att få se den gamla låten genom nya ögon.

Den eviga kärleken till succéskivan Play rostar aldrig men här är de elektroniska kostymerna avskalade och blottar istället influenserna av den amerikanska södern med starka och kraftfulla röster som tonsätter ett naturligare, mognare och mänskligare ljudlandskap. Till och med hans gamla ungdomliga rejvdänga Go får sig en ny kostym i vuxenstorlek, det var hans första hit i början av 90-talet som byggde kring samplingen av Angelo Badalamentis stråkar från kultförklarade TV-serien Twin Peaks. Innan Jim James från rockbandet My Morning Jacket tar över sången i underbart melankoliska Porcelain om ett förhållande i upplösning. En hitsingel som Moby tidigare själv sjöng på men där han också har avfärdat sin egen insats som riktigt svag, och där han fick bli övertalad om att ens ge ut den.

Det är inga extrema utsvävningar från originalen utan det fungerar som ett äldre och mognare best of-album som du kan använda för att få dina föräldrar att dela din uppskattning för Moby. Och det är först i avskalade David Bowie-covern “Heroes” som man uppskattar tilltaget fullt ut där Mindy Jones väna röst är ett perfekt komplement i den kontrastfulla försiktigheten jämfört med originalet. Där är Moby hjälte för en låt innan den loungeiga reprisen av hans egen katalog fortsätter för att tonsätta dina skilda föräldrars ensamma nätter på bästa sätt.