x
St. Vincent: Daddy's Home

St. Vincent
Daddy's Home

Mellan fängelsebesök och Grammys

GAFFA

Album / Loma Vista
Utgivning D. 2021.05.14
Recenserad av
Andreas Trella

Annie “St. Vincent” Clark fick se sin far föras bort och fängslas av den amerikanska regeringen i maj 2010 för vad hon beskriver som “white-collar nonsense”. Under det närmaste decenniet varvade Clark därav fängelsebesök med fyra albumsläpp bestående av sin allt mer hyllade konstrock. 

Mellan fängelsebesöken har Clark dessutom bland annat hunnit spela som frontman i Nirvana under Rock and Roll Hall of Fame-introduktionsceremonin och vunnit en Grammy för bästa rocklåt.

Och nu – två år efter att hennes pappa är en fri man igen – släpper St. Vincent sitt sjunde studioalbum med den medvetet passande titeln Daddy's Home.

Precis som föregångaren Masseduction från 2017 har Daddy’s Home producerats av Annie Clark själv tillsammans med Jack Antonoff, som bland annat ligger bakom Taylor Swifts 1986 och Folklore som båda vunnit Grammys för årets bästa album. Något som delvis hörs, men samtidigt inte. Detta då jag tvivlar på att Antonoff lyckats sammanföra funk och 70-talsrock på detta briljanta vis förut. 

Nog har Clark flörtat med ett funkigt sound tidigare, men aldrig i denna extrema utsträckning. Albumet skulle rentav kunna kallas mer för just funk än artrock, och man kan ibland dra direkta paralleller till Prince.

På grund av just detta är plattan inget annat än helt magnifik. Det finns en otrolig kreativitet och lekfullhet i det musikaliska uttrycket som fått ett fantastiskt murrigt djup av de meningsfulla texterna bakom albumets vackra och tunga koncept. Genom en inramning av sitarer och orglar tillsammans med den nyfunkiga-artrocken skapas ett verk som rentav känns roligt – och givande – att ta sig igenom varje gång.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA