Edgar & Strandberg
Nollfemsjunoll

Helt vanlig svensk musik

Album / Edgar & Strandberg
Utgivning D. 2021.05.07
Ida Bongs Olsson

Helt vanlig svensk musik. Ja, då menas exempelvis Per Gessle, Tomas Ledin och Niklas Strömstedt. Det är singer-songwriters som slog igenom med kraft och lade mark för, det som kan kallas, helt vanlig svensk musik. Nackdelen med helt vanlig svensk musik är att genren i sig lätt kan bli smörig och ha en efterhängande doft av för mycket hårvax. Men med rätt finess och fingertoppskänsla går genren att bemästra och den helt klart stora publiken finns inom räckhåll. Något som duon Edgar & Strandberg nu tagit sig an.

Det första som slår mig med debutalbumet Nollfemsjunoll är att Edgar & Strandberg inte försöker vara något de inte är. De försöker inte spela allan, experimentera med underliga ljud och inslag, eller rimma på vartenda ord tills de blir blåa i ansiktet. De är två helt vanliga killar från Värmland som gillar att spela musik. Något som i sig bör saluteras. För musik behöver inte vara experimentell, enastående eller groundbreaking för att få existera och räknas. Den får finnas precis som den är, vilket i det här fallet är helt vanlig svensk musik.

Edgar & Strandbergs första album innehåller nio låtar som är 100 procent ångestfria och där lyriken inte helt och hållet har trillat ned i den obehagliga rim-fällan. Nog för att det rimmas här och där, men det fungerar. I texterna sjungs det om sommarnätter, att vara kär och att ge hundra tusen kyssar till sin käresta. Och Arvika-pågarna klarar av det, till största del.

Albumets stora pärlor är Du Och Jag, Leva Mitt Liv och Sommarnatten. Av albumets nio spår har dessa tre en tydlig röd tråd och Edgar & Strandberg är definitivt något på spåret sound-mässigt. Det är medryckande. Så pass medryckande att lyssnaren kanske får en impuls att grabba tag i sopkvasten och bjuda upp till imaginär dans hemma i vardagsrummet. Till största delen har man lyckats med balansgången mellan catchiga melodier och trygghet, resultatet är stabilt. Däremot bör ett varningens finger höjas. Vissa av låtarna doftar mer dansbandsveckan i Malung än en sparr-partner till Winnerbäck.

Trots att associerade till Gessle och just Winnerbäck har varit med bakom spakarna har Edgar & Strandberg inte riktigt hittat det sound som förhoppningsvis kommer förknippas med dem i framtiden. Något som är förståeligt eftersom duon bildades så tidigt som under förra året. Men med tid kommer också självsäkerhet. Att våga släppa sargen och lämna hårvax-melodierna bakom sig kan bli det vinnande konceptet. Däremot borde man hålla fast vid det som är Edgar & Strandberg; kärleken till hemlänet. För det är trots allt det Nollfemsjunoll står för, riktnumret till hemstaden Arvika.