Silveräpplen
Dream Box Distorting

Vemodig och silkeslen

EP / Simeon Pappinen Hillert
Utgivning D. 2021.05.07
Ida Bongs Olsson

I filmen Så Som I Himmelen menar huvudkaraktären att all musik redan finns, den är gjord, och den hänger över oss. Det gäller bara att kunna plocka ned den. En metafor för att tämja och bemästra musik med hjälp av känsla och sinnesnärvaro. Något som göteborgaren Simeon Pappinen Hillert inte bara lyckats göra med bravur, utan han lyckas även i samma veva bjuda in lyssnaren till ett helt eget universum.

På den tre låtar långa EP:n Dream Box Distorting bjuds lyssnaren in till en ljudbild som kan försätta en i trans. EP:ns första låt Flickering Lights öppnas upp med ett droppande, glasliknande ljud som i sin tur vävs samman med en fyllig synt innan Silveräpplen själv tar ton. Tillsammans bildar ljud och röst ett tidlöst rum fyllt av vemod och silke. För under samtliga tre spår är ljudbilden just det, vemodig och silkeslen.

EP:n får ett extra plus i kanten med vetskapen om att Silveräpplen gör det mesta själv. En äkta DIY-skapare. Något som ofta förknippas med 90-talets hardcore, sunkig källare eller dåligt ljud. Men eftersom Silveräpplen lever och verkar i ett eget universum lämnas inget åt slumpen. Resultatet är en väl genomtänkt EP där synt möter elektronika och elektronika möter indie.

Precis när man tror att “nej, det blir inte bättre än så här”, så kommer EP:ns tredje och sista låt igång, Let's Dance And Drive Each Other Insane. En synt-driven bit med en lugnt pulserande bas ackompanjerat till Silveräpplens nästintill erotiska lyrik om att dansa och driva varandra till vansinne. Och det är precis det man vill göra till tonerna av Simeon Pappinen Hillerts släpiga stämma, dansa ända in i glömskan och galenskapens land, även kallat Dream Box Distorting.