Film / Njutafilms
Utgivning D. 2021.06.30
Johan Jacobsson Franzén

Två sanningar:

1) Chanserna att du kommer uppskatta en filmatisering av en bok ökar om du inte läst boken som filmatiserats.
2) Chansen att du kommer uppskatta en biografisk film ökar om du bara är halvt bekant med personen som skildras i den.

Biopicen Creation Stories baserar sig på den skotske skivbolagsmogulen Alan McGees självbiografi Creation Stories: Riots, Raves And Running A Label (2013) – en självbiografi som står vältummad i min bokhylla. Med andra ord var oddsen för att jag skulle gilla den tämligen höga. Och, tja, Creation Stories gjorde mig så irriterad att svavelosande rök nästan började pysa ur mina öron.

Att lista alla faktafel i den skulle ta ett par uppslag. Har Creation Stories manusförfattare Dean Cavanagh och Irvine Welsh ens bläddrat i Creation Stories: Riots …? Alans mor var definitivt ingen ängel (och hans far var ännu värre); Alans tongivande etikett Creation Records gav inte ut Jasmine Minks-samlingen Cut Me Deep; Alan har aldrig tillbringat natten i ett crackhus i Compton … Etcetera, etcetera. Konstnärlig frihet i all ära, men det finns gränser för hur långt från sanningen man får avvika – folk som ser Creation Stories kan ju faktiskt få för sig att Alan upptäckte Oasis på grund av ett missat tåg.

Lägg till detta en ofräsch Trainspotting-estetik (Danny Boyle är också en av Creation Stories exekutiva producenter), omotiverat användande av riktiga TV- och tidningsklipp (att exempelvis följa en scen med skådisen som spelar Noel Gallagher med ett par sekunder av Noel Gallagher på scen är rent ut sagt fånigt), papperstunna skådespelarinsatser (Ewen Bremner gör dock så gott han kan som Alan) samt ett extremt lökigt slut … Milde tid, nu känner jag hur den svavelosande röken är på gång igen.

Ingen kan förneka att Alan McGee har levt ett liv som lämpar sig för vita duken. Få – kanske hans värsta fiender – kan hävda att Creation Stories är filmen han förtjänar. Det är som att den är gjord av folk som inte förstår sig på Alan, indie, musik och Storbritannien. ”Such a shame”, som Swervedriver sjöng en gång.