Texas
Hi

Mjuk och behaglig överraskning från Glasgow

Album / BMG
Utgivning D. 2021.05.28
Janne Hallman

Vi var nog en del som höjde på ögonbrynen när skotska bandet i december släppte singeln Hi, med gästspel av hiphop-legendarerna Wu-Tang Clan. Vad i hela friden gör Glasgows mjukpoppare ihop med Staten Islands tuffaste gäng, typ. Men faktum är att de samarbetade redan för 22 år sedan, då Method Man dök upp på Say What You Want ihop med frontkvinnan Sharleen Spiteri på Brit Awards 1998.

Då var skottarna på sin topp, med miljonsäljaren White On Blonde, och det albumet ligger delvis bakom släppet av Hi. Låtar som ratats från den eran hittades nyligen i gömmorna och bandet blev superpeppade av hur bra det lät. Först var tanken att spela in alla de gamla låtarna på nytt, men det blev till sist bara fyra av dem, då inspirationen tilltog och färskt material tog form.

Trevligt nog håller det mesta hyfsad klass. Förutom ett par anonyma alster och inledande Mr. Haze, som har en klar dansbandsvarning över sig, så är de flesta låtarna riktigt lyckade. En behaglig 60-talsfeeling genomsyrar många spår, som Just Want To Be Liked och Had To Leave, med fantastiska inslag av en mariachi-trumpet, och Moonstar, där Nancy Sinatras ande vilar tungt över produktionen.

Samarbetet med croonern Richard Hawley i Dark Fire är också utmärkt (även om han tyvärr inte sjunger på låten), medan de soulmättade stråkarna i You Can Call Me smeker som vårsolens första strålar. Och Hi är inte så tokig när man hämtat sig från den första chocken.

Då jag lyssnade sönder Texas debut Southside (inte minst tack vare den starka kopplingen till Ry Cooders mästerliga filmmusik till Paris, Texas), men sedan dess mer eller mindre glömt bort bandets existens, är det en glad överraskning att de fortfarande har nåt vettigt att erbjuda.