Low-Res
Varför

Varför inte ta en lågupplöst silverkula rakt i bröstet?

Album / Low-Res
Utgivning D. 2021.05.28
Jim Knutsson

Tillsammans med basisten Jukka Rintamäki från avsomnade Silverbullit på sång så inleds Stockholmsbandet Low-Res debutskiva med ett dystopiskt ljudlandskap som påminner om hur Silverbullits återkomst skulle kunna komma att låta, om den inte hela tiden hade skjutits upp på obestämd framtid. Det är mörkt och mässande med intensivt drivande trummor och energisk bas ackompanjerade av vackra syntslingor som exploderar ut från tid till tid med tillhörande catchig refräng, vilket får en att hoppas att vi snart får se Silverbullit i en studio och på en livescen igen.

Om det är en evig väntan till dess så har vi här äntligen hittat en värdig tronföljare i Low-Res, som förvisso har skapat albumet i en snabb och kreativ process men vilket inte märks av på resultatet som är allt annat än lågupplöst. Det är högupplöst indierock med krautinslag och även om bandet är blygsamt svenska i framtoningen så kan en undra varför när resultatet är så här självsäkert? De beskriver nämligen själva låtarna som röstmeddelanden med effekter på, vilket är en onödig förenkling.

Istället är det oceaner av kreativitet som pumpar ut ur högtalarna, där varje låt bär sin egen historia och sitt egna sound och där sångmicken delas och ibland även kastas bort i ett hörn. Det är faktiskt så pass bra att en blir efterklok till slut och slutar kolla i backspegeln efter exet Silverbullit och istället njuter av en framtid ihop med nya älskarinnan Low-Res.

Det är inte en uppmaning utan en order att upptäcka denna attack på tristess, om du inte har något bättre för dig under en pandemi-nedstängning så klart? Men jag tror nog allt att du behöver denna insulinspruta i ditt avsomnade liv!