Kraftwerk
Computer World

KLASSIKERN: En tillbakablick till framtiden

Album / Kling Klang
Utgivning D. 1981.05.10
Jim Knutsson

Detta är en tillbakablick till när de tyska syntpionjärerna Kraftwerk förutspådde en framtid där människor lever genom datorerna, något som känns givet idag men som var en högoddsare 1981 när pärmarna fortfarande var de bästa lagringsutrymmena. GAFFAs Jim Knutsson skriver om det nu 40 år gamla mästerverket Computer World.

Medan musiken blippar och bloppar med catchiga syntpopmelodier, så finns det också en allvarsam underton av en dyster framtid där övervakning från myndigheter och banker kommer ta över samhället. Där du kommer övervakas oavsett om du har begått ett brott eller bara reser och där kommunikation och underhållning utåt sett är just det, samtidigt som data lagras över ditt beteendemönster på varje plattform. Där människor likt pengar reduceras till siffror och där ekonomin är viktigare än att rädda liv, låter det bekant?

De får en att omvärdera oljud från tekniska prylar till ljud, när de skapar musik med hjälp av miniräknare och tillägnar en hel låt till att räkna på tyska, engelska, franska, italienska, japanska och ryska. De skapar sin egna datoriserade värld som man kunde ta till sig redan på 80-talet men som man framför allt i en globaliserad värld kan se tillbaka på idag och checka av framtidsvisionerna som slog in.

Hotfull teknik som kan glädja

Det är dock inte en helt dyster bild de målar upp, utan det finns glädje och mänsklig värme i de annars ofta kalla och mekaniska syntlandskapen med upprepande lyrik, som aldrig kunde ha skrivits av A.I.-robotar.  Det finns en längtan efter kärlek och mänskliga möten under de ensamma nätterna framför TV-skärmen, där man inte vet vad man ska ta sig till.

Framväxten av modern teknik i vardagen var ett faktum redan på tiden det begav sig, men det var också fortfarande en lång väg till dess att hemdatorn uppkopplad mot internet skulle bli en stationär mötesplats i varje familj och hem ett drygt decennium senare. På 80-talet var det bara de största nördarna som satt och programmerade och kunde se in i den strålande framtiden av ettor och nollor.

Albumet ska mer ses som ett helt konceptalbum än sina beståndsdelar som ofta flyter in och ut i varandra. Och i avslutningen så summerar de att det finns hot i den nya tekniken men även mycket glädje om man använder den på rätt sätt, vilket de själva gjorde på ett briljant sätt här, både tematiskt men även musikaliskt!

"Alla borde lyssna på Kraftwerk, en gång i veckan!" – Jonas Jonasson om Computer World

gallery_large

(Foto: Steffen Jørgensen)

Bakom den spektakulära mustaschen så döljer sig ett enormt Kraftwerkfan i skepnaden av Jonas Jonasson som till vardags spelar synt i kultförklarade rockorkestern Bob Hund.

– Det kan inte nog understrykas, hur mycket jag tycker om den här skivan! Jag har gjort mig känd för att säga: "Alla borde lyssna på Kraftwerk, en gång i veckan!". Då syftar jag nog egentligen på Computer World.

Jonas Jonasson dammsög från tolv års ålder allt som hade en synt med på innehållsförteckningen. Telex först, Jean-Michel Jarre sedan. Ralph Lundsten fanns att lyssna på, på biblioteket.

– Det var ett tidsödande projekt med många bottennapp. Låtar som började med cool trummaskin och sedan kapsejsade i gitarrsolon. Otroligt lovande skivomslag och instrumenteringar, som sedan inte alls höll vad de lovade. Men guld kommer till den som söker. Gary Numan, Droids, Orchestral Manoeuvres In The Dark, The Human League och Giorgio Moroder, alla dessa fantastiska pionjärer! Och så Kraftwerk förstås!

För Jonas Jonasson så började kärleksförklaringen för Computer World en försommardag i maj för 40 år sedan när han gick in i skivaffären Hefoma i Helsingborg, där han stod helt förhäxad när han lyssnade på två vinylskivor och köpte dem på studs. En stor investering för honom på den tiden.

– Det var BGM av Yellow Magic Orchestra och Computer World av Kraftwerk som jag redan hade tre tidigare skivor med. Jag var 13 år och hade inte hört något liknande förr. Hela sommaren lyssnade jag på skivorna, framför allt på den sistnämnda.

Jonas lyssnade på skivan från start till slut. Ingen speciell favoritlåt, utan hela kompositionen. Först sida A, sedan sida B och så om igen.

– Låtarna Computer World och Home Computer ackompanjerade mina framtidsplaner medan Computer Loves smekande toner tonsatte mina trevande kärleksambitioner. Pocket Calculator och Numbers fick mig att tänka att jag kanske kunde lära mig spela själv. It's More Fun To Compute fick tillfredsställa mitt behov av att hoppa och dansa  i mitt pojkrum, vilken trans! Sedan dess har jag lyssnat på skivan minst en dag i veckan.

– Trots att skivan sitter ihop som en enda komposition, så kan man ta ut varje spår och förundras över arrangemangen. Computer Love är till exempel en av de vackraste kärlekslåtarna som har skrivits, trots sin iskalla text. Det är i mitt tycke den viktigaste skivan som har gjorts. Den går förbi bandet Kraftwerk, den går förbi begreppet musik. Jag brukar säga att jag egentligen inte tycker om musik, utan vad musiken gör. Då syftar jag bland annat på denna skiva. Man tänker inte på att någon trakterar ett instrument, utan man reagerar och interagerar.

Hur står sig då skivan med 40 år på nacken när den en gång i tiden vågade sig på att förutspå framtiden?

– Att den tematiskt ganska exakt skildrar hur vi 40 år senare lever med datorer, nätverk, pengar, kärlek och fritid gör ju förstås att den framstår som än mer genialisk. För mig är den beviset på att konst och musik har förmågan att skildra samtid och framtid, så att vi kan förstå den bättre.

Jonas Jonasson och hans rockorkester Bob Hund är just nu aktuella med EP:n Teaterkonsert och i höst är det även premiär för deras nyskrivna scenföreställning Bobhundmusikal