Linn Koch-Emmery
Being The Girl

Powerpopperfektion

Album / Boys Tears
Utgivning D. 2021.05.07
Alex Pettersson

Trots relativt mycket medialt ståhej har musiksläppen från Norrköpings Linn Koch-Emmery de senaste åren lyst med sin frånvaro. Efter att ett gäng starka singlar och EP:s portionerades ut under ett relativt litet tidsspann uppstod sedan ett vakuum på två-tre år. Allt eftersom debutalbumet Being The Girl rullar på så börjar mysteriet kring den långa pausen allt mer klarna.

Being The Girl gasar på med energisk frenesi och ett sådant självklart fokus att till och med getterna och de vita tigrarna på Kolmården lär ryckas med i koffeinkickar som No Place For You. Frågan är rent av hur många tajtare debutalbum vi faktiskt stött på den här sidan av Weezers blåa skiva. När väl sedan andningspausen kommer i form av mer nedtonade Wake Up handlar det snarare om en efterlängtad vila än en stoppkloss i all rockeufori. Många av Linns låtar har den gamla 90-talsstrukturen som inte minst populariserades av Nirvana, det vill säga en tillbakadragen vers som sedan leder till en exploderande crescendo-refräng. Efter så här lång tid känns detta tidigare utnötta koncept oväntat fräscht vilket är en intressant notering.

Det låter förbaskat bra med en oerhört solid produktion som däremot stundtals tenderar låta lite för bra. En och annan autotune-tillrättad vokal hade gärna fått lämnats orörd samtidigt som den här typen av detaljer givetvis alltid är upp till betraktarens öron. Kombinationen av nytt och gammalt är dessutom ständigt ledordet och det som får Being The Girl att kännas både nostalgiskt bekant och piggt nytänkande på samma gång.

Det tog några år men oj vad det var värt väntan.