ShitKid
Sort Stjerne!

Skitungen lämnar den anarkistiska popstjärnehimlen

Album / PNKSLM
Utgivning D. 2021.06.11
Jim Knutsson

Du har antagligen hört talas om skitungen Åsa Söderqvists alter ego ShitKid, då hon sedan genombrottet 2016 har varit en av de mest intressanta artisterna där hon har framlyft de mörka känslorna inombords över underproducerad lo-fi-rock som skyr studior som pesten och inte bryr sig om regler eller förväntningar. Efter att ha skitit ur sig guldkorn på flertalet skivor så avbröts USA-turnén plötsligt av pandemin och lika oväntat sa hon upp sig från den framgångsrika karriären med ett sista avsked i form av tidigare ratade låtar som utgör dubbelalbumet Sort Stjerne!

Hon uppvaktar ADHD-känslan med fragmentariska låtskisser som kan vara allt från drygt en minut långa syntpoplåtar till garagerock, där det känns som att tiden hon har lagt ner på dem är lika länge som de varar, på gott och ont. Någon ny hitsingel i samma fotspår som uppkäftiga men samtidigt sockersöta Sugar Town går inte att hitta, men det finns i alla fall embryon till det som i engelskspråkiga singeln Runt På Stranden som följs upp av samma låt i svensk version för vad det nu är värt. Den svenska versionen heter så klart Round The Beach enligt den anarkistiska regelbokens alla regler om att alltid göra det motsatta.

Hoppet finns kvar om att hon inte ska lämna musiken bakom sig och försvinna från den anarkistiska popstjärnehimlen för gott. Det sägs att ingenting varar för evigt men kärleken till hennes kreativa värld kommer alltid att bestå. Tempot är högt när hon nu går igenom alla tidigare osläppta låtar under den rastlösa karriären som utgör hennes sista andetag innan hon försvinner för gott? Allt faller kanske på plats till slut men just nu lämnar hon oss som ett frågetecken, precis som sig bör.