Hekathena
Own The Night

Audiovisuell häxsynt från Georgien äger nattens intrång

Album / Diffuse Reality
Utgivning D. 2021.04.19
Jim Knutsson

Upp ur Svarta havet så stiger en cyborg vid namn Hekathena, rustad för nattens intrång med häxig synt som vapen i den diffusa verkligheten. Det är en fiktiv artist vars fysiska förmågor utsträcks bortom normala mänskliga begränsningar av mekaniska element inbyggda i kroppen. Hennes röst är med andra ord bara ännu ett instrument i den allt annat än bleka elektroniska ljudbilden, och bakom detta alias gömmer sig Keti Dalakishvili.

Den georgianska musikscenen är inget vi är vana vid att höra något från, men hon sätter eld på landets nedstängda klubbar med denna mörka och skrämmande kusliga virtuella värld. Samtidigt får hon en att känna sig som hemma i detta tekniska Matrix-universum där hon sänder ut upplevelser till våra sensoriska ingångar där alla sinnen vaknar till liv. Vi får följa med henne på en inre resa där tunga basgångar, hårda dansbeat och melodiösa syntslingor spelas om och om igen som minnen av en framtidsvision. Hennes sensuellt viskande röst och flåsande adderar den mänskliga och köttsliga faktorn i denna ständigt pågående häxjakt, där din fruktan bara göder henne.

Som shamandrottning så har hon inflytande över goda och onda andar och det transliknande tillstånd musiken skickar dig till agerar till slut som en audiovisuell ritual över hennes egen läkande själ, med en spådom över en ljus framtid även utanför sitt eget lands gränser. Det lite bortglömda Georgien som tidigare var en del av Sovjetunionen kan nu alltså bli känt för annat än höga berg och gott vin i sin position som avgränsare mellan Europa och Asien. Förhoppningsvis kan hennes unika musik bryta sig ut och ockupera resten av den verkliga världen utanför VR-glasögonen.