x
The Black Keys: Delta Kream

The Black Keys
Delta Kream

Avslappnad resa tillbaka till rötterna

GAFFA

Album / Nonesuch
Utgivning D. 2021.05.14
Recenserad av
Janne Hallman

The Black Keys har sedan genombrottet med Brothers och megasuccén El Camino långsamt rört sig mot ett mer mainstreamsound. Nästan varje låt är extremt medryckande redan efter några sekunder, men på förra plattan med den fantasilösa titeln Let’s Rock, gjorde duon det mesta utom just det.  

Visst var det tajt och snyggt, men bettet saknades. Det blev mer Las Vegas-boogie à la ZZ Top än den köttiga träskblues som de inledde karriären med för 20 år sedan. 

Kanske kände Dan Auerbach och Patrik Carney det själva, för deras tionde album består enbart av covers av deras förebilder, framför allt husguden Junior Kimbrough. Även R.L. Burnside är representerad med två spår, liksom John Lee Hookers signumlåt Crawling Kingsnake

Med ett gäng bluesmän från Mississippi-deltat (bland annat folk som lirat med både Kimbrough och Burnside) satte de sig i Auerbachs studio under två dagar, och på tio timmar var Delta Kream skapad. 

Gör man ett album så snabbt brukar det antingen låta ofärdigt och hafsigt eller avslappnat och självklart. Givetvis är Delta Kream det senare, då Black Keys kan träskbluesen på sina fem fingrar.  

De både förvaltar och förädlar arvet på ett så avspänt och behagligt sätt att det bara är att luta sig tillbaka och njuta. Visst kan det ibland bli lite upprepande – bluesen är ju så pass rudimentär i grunden att det är svårt att undvika under en timmes speltid. Men det är ett så skönt groove att tiden ändå springer iväg.

Lite kul är att de gör Do The Romp av Kimbrough, en låt som de även hade med på sitt debutalbum The Big Come Up från 2002. Då var de unga, hungriga snubbar som spelade hård blues; nu kan de med rutinens och ålderns rätt luta sig tillbaka och ändå få till det där svåra, men så viktiga svänget.  

Och ja, den här gången rockar det!


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA