Album / Hoopdiggas
Utgivning D. 2021.05.14
Tilda Norrlin

”Säg vilken sida ger mig känsla, sinnesfrid,
ger mig energi, kärlek, symmetri …”

Från första spåret har Broder John fångat mig. Den luftiga produktionen tillsammans med hans mjuka, pratiga låttext gör att jag hamnar i någon sorts sinnesro.

Drift är en samling av melodier som känns lo-fi. Det är luftig R&B ihop med fina textrader, samtidigt som flera av låtarna innehåller en massiv bas och tyngre hiphop-beats. Det kan upplevas spretigt, men hela skivan känns också 100 procent enhetlig – att lyssna från början till slut är som att följa med i en berättelse, och det resulterar i en minst sagt imponerande produktion. Wikiflow och Genom Allt är plattans bästa låtar och även utmärkta exempel på hur helt olika produktioner kan mötas på ett enhetligt och snyggt sätt på samma album. Tunga beats och hård rap möter drömmig R&B och mjuka textrader.

Uppföljaren till debuten Cool var egentligen färdig för flera år sedan, men han valde att skrota hela skivan på grund av att den lät i princip likadan. Drift är också något helt annat. Här märks det att musiken har skapats exakt så som han själv vill. Den känns framexperimenterad, nyskapande och kreativ. Broder John har tidigare uttryckt att han efter första skivan kände av stora förväntningar för sitt musikskapande och att demonerna klamrade sig fast i huvudet och hittade på saker. Men vem bryr sig om förväntningar när musik kan låta så här äkta och inspirerande? Det här albumet är ett bevis på att den kreativa kompetensen övervinner vad demonerna i huvudet än ljuger om.

Musiken framkallar många känslor – de insiktsfulla låttexterna går lätt att relatera till och skapar en reflektion hos lyssnaren. Det är en ynnest att få lyssna på musik som kan ge ifrån sig så mycket energi som Drift gör.