x
Red Mecca: Away

Red Mecca
Away

En elektronisk och postpunkig gäspning man kan vara utan

GAFFA

Download / Massproduktion
Utgivning D. 2021.04.30
Recenserad av
Kristofer Hadodo

De engelska syntpionjärerna Cabaret Voltaire hyllades nyligen i GAFFA för sin oväntat starka återkomst. Att ende kvarvarande originalmedlemmen fortfarande använder ljud som låter som ljud gruppen använde 1976 är inget minus. Även i Red Mecca – som av en händelse också är namnet på Cabaret Voltaires tredje platta – används ljud som låter gamla. Inget fel i det här heller, men att det fräckaste som händer på Away är att låten Runaway har ett uppenbart abrupt slut, då finns skäl att undra.

Duon Susanne Jonsson och Jan Strandqvist skapar vad de själva kallar elektronisk postpunk och darkwave från norra Sverige. Det är aldrig överproducerat eller ambitiöst. Desto mer stillsamt och avskalat. Inte sällan monotont. Programmeringen av trummaskinen är gjord med precision, men resultatet är så nätt att det är svårt att hänföras. Och rösten tar en förhållandevis diskret plats i ljudbilden för att leverera det sparsamma textinnehållet. Syntarna virvlar ibland runt, runt, runt men de är lika trevande som kvistarmarna på snögubben Olof i den animerade succéfilmen Frost.

Rycks man med i lunken är det med visst behag, rycks man inte med är det lätt enerverande att "inget" händer. Närmast futuristiska och uppskruvade Let Me In är ett undantag; här blir det faktiskt åka av och diskokula i taket.

I syntgenren är Red Mecca en udda fågel med sin diskreta framtoning. Placeras de i stället med andra elektrifierade indie-avarter – säg Public Memory, I Break Horses och Tr/st – skulle man kunna tro att de är redo att lämna boet. Det är dock oklart huruvida detta ligger på agendan eller om Jonsson och Strandqvist trivs bäst med att bara ligga och ruva på sitt alster.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA