Love Truls
Kantande Wanai

Öppnar pojkrumsdörren till vuxenlivet och solblekt funkig indie

EP / This Is Scandinavia
Utgivning D. 2021.06.04
Jim Knutsson

Om du lyssnade på indiepopbandet Ingenting under deras storhetsperiod sent 00-tal så har du redan hört Love Truls som sexåring sjunga refrängen i låten Satans Högra Hand. Nu har han växt upp och öppnar upp pojkrumsdörren på glänt till vuxenlivet där det strömmar ut skandinavisk solblekt indie.

Låtarna på hans debut-EP började ta form redan för två år sedan när han bara var 16 år, men det var först på den lo-fi-aktiga sovrumspopsingeln Torn Up Dress som släpptes förra året som resten av världen fick höra vad han skapade där inne i sitt ångestladdade rum. Det är inte så lätt som den japanska EP-titeln Kantande Wanai antyder och betyder. Singeln följdes upp av funkiga Adult och EP:n spretar musikaliskt åt alla håll från Tame Impala till Belle & Sebastian och King Krule. Han ger sig själv ett gränslöst fritt spelrum utan att känna ett behov av att sätta sig själv i ett fack.

Den utsökta melodiösa tredje singeln Trembling Hands inleds med klickandet av en tändare som är på väg att tända en cigarett, och det är en försiktig och intim men ändå direkt popdänga om ny kärlek som gästas på unik sång av Anna Järvinens dotter Siri som är en av Truls nära barndomsvänner. Och det blir tydligt att det är en ny generation indiemusiker som har växt upp och försöker hantera allt livet kastar mot dem genom konst och kreativitet. Trots att det inte är svårt att lokalisera det melankoliska uttryckets ursprung som svenskt så står ändå resultatet med en internationell touch i slutändan, och precis som det ofta tar slut alldeles för tidigt med ny sprittande kärlek så tar låten slut alldeles för snabbt trots sin perfekta längd för att bli en indiehit.