Fricky
Fricktion

Är stämningen viktigast av allt?

Album / Random Bastards
Utgivning D. 2021.06.04
Jonathan Sindihebura

Om det inte redan står något i stil med "mood curator" eller "vibe provider" i Frickys Instagram-bio är det hög tid att åtgärda det. Men är han mer än det? På Fricktion går lyckligtvis frågan inte helt obesvarad, men skivan lämnar en eftersmak av att svaret hade kunnat utvecklas mer.

När artisten som redan är en given beståndsdel av Nordens pop-rap vill introducera sig på nytt, låter det som att han ömsar skinn på var och varannan låt samtidigt som han försöker skapa en både inbjudande och omslutande stämning. Tematiskt rör det sig om – himla inte med ögonen för det är faktiskt lite personligare än det låter – att hitta sig själv. Den meditativa berättarrösten som vägleder en genom albumet pratar om självacceptans, stundens vikt och naturens skönhet. I verserna är dock iakttagelserna inåt mot Friman själv eller utåt mot världen mycket mindre iögonfallande.

Produktionen i sin tur är inte lika mycket som att gå barfota i skogen och hypnotiseras av ett närbeläget vattenfall som den är lik att öppna dörren till en restaurangkedja med regnskogstema. Mycket på menyn känns bekant även om det inte riktigt är snabbmat som serveras. Mest uppenbart är det förmodligen när melodin till refrängen från Tanka Tänka låter som resultatet av ett improviserat riff som från början byggde på melodin till refrängen från Daddy DJ.

Viljan att utvecklas och kanske erkännas är också klar och tydlig. På Aqua Aura var Ricky Martin en idol, tre år senare blir det "borde kallas Fricky Martin / jag har rösten av en gud ju" på Bubbla. Fricktion må inte vara banbrytande men Fricky slår en ny väg för sig själv. Vart den leder vill vi gärna se.