Kan inte ta farväl av oss efter den för långa pausen

Jakob Hellman, Live Från Palma

Recenserad av Jim Knutsson | GAFFA

Först tog det 32 år för den svenske popkungen från sent 80-tal, Jakob Hellman, att följa upp den överhyllade debuten. Nu tar han inte ens en konstpaus innan han kastar ur sig nästa alster bara ett halvår senare, även om det enbart är en avskalad liveskiva det handlar om. Detta på grund av att det välkända viruset satte temporärt stopp för hans comebackturné, vilket fångas i det flyktiga albumomslaget av en Hellman i munskydd som fångas av kameran i farten med resväskan i ena handen och en vigselring på andra.

Med en ljudbild av akustisk gitarr och piano så lyfts de begåvade texterna fram i rampljuset från hans nya hemstad Palma på spanska ön Mallorca. Jakob hade en tuff tid i flera decennium där han gick på trots att han hade tappat bort sig själv när han inte kunde läsa sin inre karta för att hitta fram till den där avslappnade platsen vi alla vill finna i oss själva till slut. Och medan de flesta brukar hitta något slags hem så hittade Jakob istället bort, och efter en flytt från huvudstaden till Skåne så fann han sin kärlek i sin numera fru som han nu bor på Mallorca med. Livsglädjen lyser igenom när han ibland trallar sig genom texterna och hans tidigare skygghet är som bortblåst, när han nu står på scen igen även om det fortfarande är på egna villkor.

De ungdomligt sökande låtarna från debuten får här stå lite i bakgrunden när de samsas med de nya mer moget avslappnade medelålderslåtarna från uppföljaren, som kryddas med två låtar från hans oväntade insats i förra årets Så Mycket Bättre. Om Jakob hade slagit sönder sitt livs spegelbild och plockat upp de olika bitarna i oordnad ordning, så hade det låtit så här där små tankar beskrivs med stora ord.