Charlie Charlie
Little Things

De små tingens ljud

Album / International Feel
Utgivning D. 2021.06.09
Fredrik Franzén

När vi sammanfattar ett liv, hänger vi upp det likt en tvättlina på milstolparna. Men livet definieras ju inte av dop, student, bröllop och begravning. Livet är inte ett antal oförglömliga ögonblick, utan tvärtom ett enormt antal stunder du inte minns. Du pillar bort klistermärket från en banan. En fläck på trottoaren ser ut som en tax med stjärngossestrut. Någon skickar en GIF. Och så vidare. I oändligheten. Tills det tar slut. Inget ont om det. Det är de små tingen i livet, som di gamle säger. Och så även Bella Boo och Chords. När de som duon Charlie Charlie släpper sitt första album Little Things, uppstår ljuv musik som är svår att minnas men likväl fin och värdefull.

Rent uttrycksmässigt varierar det. Inledande Charly, med sin naiva men skruvade melodi, för tankarna till Aphex Twin. Say It's Gold är nyvaken och skönt semesterdåsig R&B. Hill St ligger närmast den solstolshouse Bella Boo gjort tidigare. Save Us med gästande Mapei är det piggaste och studsigaste ögonblicket.

Tonalt är albumet däremot rysligt konsekvent. Allt är varmt. Allt är mysigt. Allt är kravfritt. Som en liten bloggpost från en semester där någon har det bra men inget särskilt att berätta. Enda gången det (nästan) hettar till är i avslutande Run, som först låter som inledningen på ett pulserande baleariskt epos, men precis när det ska kicka igång på allvar, drar Charlie Charlie ut sladden och går hem och lägger sig i hängmattan för att kunna vakna nyponfräscha dagen därpå.

Little Things är liksom kryptonit för den som tycker att musik ska riva upp känslor och piska upp stämningar och sätta eld på hela skiten. Men som sagt: det betyder inte att albumet inte är fint och värdefullt.