Darrin Bradbury
Artvertisment

Vem är Darrin Bradbury?

Album / Anti
Utgivning D. 2021.08.20
Ida Bongs Olsson

Frågan om vem en person är, är nästintill omöjlig att svara på. I alla fall på ett begränsat antal tecken och om personen i fråga dessutom heter Darrin Bradbury. Trots det är svaret närmare till hands än innan Darrin Bradburys senaste album Artvertisement. Den Nashville-födde excentrikern är svår att få ett grepp om, men svaret på vem som uppskattar hans musik är däremot enklare. Bradbury skriver musik för den cyniske, ångestridna lyriknörden som känner igen sig i raden “I got rattlesnake boots and a tinfoil hat”, som han sjunger i albumets låt Busted World.

Det faktum att världen är “busted”, eller trasig, som är den enklaste översättningen, är enligt Bradbury ett faktum som han inte lägger mer vikt vid än nödvändigt. De väl valda orden uttalas med den yttersta enkelheten, de liksom rinner ur munnen på honom utan att låta konstlade, en enda gång. För texterna är väl genomarbetade, det är det inget snack om. Det som är anmärkningsvärt är hur Bradbury med lätthet bemästrar konsten att smälta samman avancerad lyrik med musik.

Självklart finns det andra artister som bemästrat konsten att smälta samman svår lyrik med musik innan Bradbury. Kolla bara på Kurt Vile, eller varför inte Bob Dylan? Det som däremot separerar Bradbury från resten av klassen är hans oräddhet att ta med en enorm näve mörk humor i blandningen. Han är fullständigt orädd i att framstå som osympatisk, ofiltrerad och tja, smått galen.

Kanske är det en näve galenskap som krävs för att skapa konst som sticker ut från mängden. Den sortens konst som i det här fallet mynnar ut i en extraordinär skiva som inte går att placera i ett fack; för exakt vad är det för genre Darrin Bradbury hör hemma i? Inte är det americana, inte heller blues eller country. Han har skapat ett eget rum där han konverserar med lyssnaren om att ha blod på skjortan och piss i jeansen, USA:s olyckliga kärleksrelation till opiater och pizza och att världen är en trasig men stundvis väldigt fin plats.

Artvertisement är en salig blandning av fult och fint, där det fula blir finare än det fina.