Bobby Gillespie And Jehnny Beth
Utopian Ashes

Bitter nostalgi från ny duo av rockstjärnor

Album / Sony Music
Utgivning D. 2021.07.02
Jim Knutsson

Frontmannen Bobby Gillespie från skotska genrehoppande Primal Scream och frontkvinnan Jehnny Beth från brittiska postpunkbandet Savages gör gemensam sak när de utforskar askan i ett landskap av hjärtekrossade countryduetter.

Tiden och det hårda levernet börjar ta ut sin rätt för den erfarne Bobby som närmar sig pensionen men det är uppfriskande att se att han fortfarande även jagar nya musikaliska kickar och hans kärlek till musiken lyser alltid igenom även när resultatet varierar. I Primal Screams kaosartade karriär som gått från indiepop till acid house till country till elektronisk dansmusik till rock'n'roll har det alltid funnits något vackert att hämta. Så även här. Duon med den, i sammanhanget, unga uppstickaren Jehnny Beth får duga medan en drömmer om ett nytt album med ett Primal Scream i högform.

Den bakåtsträvande ljudbilden passar texternas bittra nostalgi som i singeln Remember We Were Lovers, som var första exemplet på frontfigurernas gemensamma skiva. Deras röster smälter ihop på ett naturligt sätt men samtidigt ska det sägas att det är svårt att se att detta samarbete ska lyfta deras egna något avsomnade karriärer. Och det är svårt att säga vem av dem som behöver den andra mest just nu, medan albumet stundtals går på tomgång och låtarna smälter in i bakgrunden utan att riktigt greppa tag och skaka om lyssnaren i ett extatiskt rus.

You Can Trust Me Now inleds med spoken word för att bryta av men sen är det tillbaka till samma hästridande lunk igen. De ljuger för sig själva om de säger att detta är det bästa de kunde åstadkomma ihop, men samtidigt är det småtrevligt att ha på i bakgrunden medan brasan brinner.