Netherbird
Arete

En excellent strävan efter sitt bästa

Album / Eisenwald
Utgivning D. 2021.07.30
Amelie Schenström

Är det de suggestiva texterna eller de vackra melodierna som lockar mest denna gång? Det kan vara hugget som stucket, lyrik och musik kompletterar och höjer varandra i Netherbirds sjätte fullängdsalbum. Bandet visar att extremt tung, hård och mörk musik samtidigt kan vara gnistrande vacker och magiskt inspirerande.

Kärnan i bandet är som alltid kompositör/gitarrist Pontus ”Bizmark” Andersson och lyricist/vokalist Johan ”Nephente” Fridell. Det magiska inslaget i lyriken på Arete är kanske just att samtidigt som Nephente fördjupar sig i kreativiteten och skapandets villkor (Mystes, Void Dancer), livets mörker (Towers Of The Night) eller döden (ofta, ofta) så talar texterna samtidigt till just mig, speglar och ventilerar sådant som är viktigt i min egen värld. Eller din. Djupet nås där någonstans i balansakten mellan lyrik och musik. Arete är extreme metal som sinnesvidgande drog...

Denna den uttalat sista delen i trilogin inledd med The Grander Voyage och följande Into The Vast Uncharted har många musikaliska drag gemensamma med dessa men här finns också sådant som leder bakåt till bandets tidiga alster och dess rötter i 90-talets metal. Gitarrerna har alltid tagit välförtjänt stor plats i musiken och här kanske mer än tidigare. Produktionen är tydlig, klar och samtidigt yppigt fyllig.

”Vi kommer hålla på länge än” sa Nephente i intervjun jag gjorde med sångaren för tio år sedan och än tycks bandet inte ha minsta tanke på att varva ner. Det ska vi vara tacksamma för, Netherbird är som ett gott vin som charmfullt mognar och – utan att tappa sitt sting – blir allt mer smakrikt med tiden. Ser fram emot ytterligare decennium med bandets gränslöst känslofulla extreme metal-musik.