Turnstile
Turnstile Love Connection

Ett sound som inte osar av testosteron och biceps

EP / Roadrunner
Utgivning D. 2021.06.27
Ida Bongs Olsson

“Riffet på Holiday får mig att vilja köra näven genom väggen” var det första en kompis sa när denne begeistrat tipsade om EP:n Turnstile Love Connection. Det visade sig vara ett alldeles korrekt uttalande; riffet på EP:ns första låt får lyssnaren att vilja gå fullständigt bananas.

Baltimore-bandet Turnstile har sedan deras uppkomst 2010 gjort en musikalisk resa. Från att vara starkt förknippade med hardcore-legenderna Trapped Under Ice till att idag utvidga genren till något som kan beskrivas som en sammansmältning av klassisk hardcore, skejtpunk och alternativ indie. Resultatet är fantastiskt.

Fyra låtar på under sju minuter, det osar så pass mycket punk att en nästan kvävs av stanken, som Hårda Tider kanske skulle ha sagt. Men den senaste EP:n håller inte samma kurs som den typen av hardcore som tidigare har dånat ur högtalarna. Herregud, de existerar inte ens i samma universum. Turnstile har producerat fram ett lekfullt sound som experimenterar med ljud, tempo, instrument och känsla samtidigt som de håller hardcore-fanan högt.

Möjligen står vi inför ett paradigmskifte inom den ack så fina genren vi kallar för hardcore. Det testosteronstinna och biceps-fixerade börjar sakta men säkert tyna bort och kvar står vi med utstickare som tar genren och bakar om den till något nytt och eget. Turnstile är en av dem; de har kavlat upp ärmarna och låtit kreativiteten flöda. För tro det eller ej, hardcore kan få en att vilja drämma näven genom väggen utan att den samtidigt dryper av testosteron. Något vi tackar gudarna för.