Six Organs Of Admittance
The Veiled Sea

När gamla favoritartister gör en besviken

Album / Three Lobed
Utgivning D. 2021.06.25
Johan Jacobsson Franzén

Kalifornienbon Ben Chasny är en av mina favoritartister. Under 00-talet var han till och med – tack vare de många albumen som han då släppte under namnet Six Organs Of Admittance – något av en gud för mig. Hur många gånger jag helt gått upp i Six Organs Of Admittance briljanta american primitive guitar/psykedelia/drone-LP Dark Noontide (Holy Mountain, 2002) har jag till exempel ingen som helst aning om.

Så det var med höga förväntningar jag klickade igång Six Organs Of Admittance ungefär 20:e fullängdare The Veiled Sea. Och det var med sorg i hjärtat jag konstaterade att jag inte gillade vad jag hörde.

Nyfiket sökande, rastlöst utforskande och otvungen genrelöshet har alltid präglat Ben Chasnys musik. The Veiled Sea är dock för splittrad, abstrakt och lös-i-kanterna för sitt eget bästa. Oändliga gitarrsolon irrar omkring över Tangerine Dream-ambient (i ena sekunden) och stelbent new wave (i andra sekunden). Det Popol Vuh-droneiga spåret Old Dawn är visserligen väldigt fint, men föga originellt. En cover på Fausts skönt irriterande krautdänga J'ai Mal Aux Dents kommer, går och lämnar inga spår efter sig. Gäsp. Undrar vad jag ska laga till middag i kväll?

Med tanke på att Ben gav ut två lysande album så sent som i fjol (kolla särskilt in den nästan singer-songwriter-aktiga Companion Rises, om du ännu inte gjort det) tror jag att han snart är tillbaka med nya mästerverk. Det krävs mycket, mycket mer än en tillfällig svacka som The Veiled Sea för att jag ska sluta räkna honom som en av mina favoritartister.