Shure
MV7

RECENSION: Mångsidig mikrofon som gjord för poddande

Serie /
Utgivning D. 2021.06.01
Lars Bennetzen, Alex Pettersson – TECH-redaktionen

Mikrofoner med inbyggt interface låter inte alltid jättebra. Därför är känslan att många poddare och YouTubers hade fått ut mer av ett externt ljudkort samt separat mikrofon. GAFFA har spanat in en ny mick från Shure som erbjuder båda lösningarna.

MV7 är likt den legendariska SM7B dynamisk vilket innebär att det är en mikrofon som tar upp det mesta av ljudet på nära håll, något som lämpar sig perfekt vid podcast-inspelning där ljudläckage ofta är en svårfrånkomlig faktor. Något som verkligen sticker ut med MV7 är att den har både USB samt XLR-anslutning. Även om XLR-anslutningen givetvis öppnar fler möjligheter så gör USB-sidan av MV7 den mer mångsidig.

Det kommer inte som någon större överraskning att kombinationen av ett enklare ljudkort och en dynamisk mikrofon leder till en något svag signal in, vilket är fallet även när vi testar att spela in MV7 via det inbyggda USB-interfacet. De svaga nivåerna till trots låter det inte alls dumt och även om det är orättvist att jämföra med en betydligt dyrare mikrofon så är det inget snack om att MV7 är oerhört prisvärd. Till tal och sång fungerar mikrofonen alldeles utmärkt och det låter verkligen inte dumt.

gallery_large

Programvaran som är möjlig att installera kommer bland annat med en ganska primitiv equalizer och en limiter. Den sistnämnda är välkommen då exempelvis många YouTubers ofta har ljudnivåer som är helt uppåt väggarna.

För ett pris strax över 2 000 kan vi inte annat än att rekommendera Shure MV7, det är helt enkelt en utmärkt podd-mick.