Darkside
Spiral

Uppfriskande bekant och pålitligt nyskapande

Album / Matador
Utgivning D. 2021.07.23
Andreas Trella

Det är en något skrämmande tanke att det redan gått åtta år sedan samarbetet mellan electronica-gurun Nicolas Jaar och multiinstrumentalisten Dave Harrington introducerade den då ovetande världen för Darksides fenomenala debut Psychic. Albumet – som sedan begynnelsen tycktes vara omöjligt att någonsin följa upp – har nu våghalsigt följts upp.

Sex av nio spår på aktuella Spiral skrevs och spelades in redan under 2018, en mycket produktiv vecka i ett tillfälligt hyrt hem i New Jersey. Jaar har främst beskrivit denna skapelse som något som uppstod genom ett ständigt jamande som grabbarna ägnade sig åt under annars lediga dagar. Denna mer avslappnade infallsvinkel tycks ha gett Darkside en avstressad frihet att skapa denna djupt texturerade och syntetiska organiska musik som framför allt vägleds av känsla.

Albumet tycks på många vis ta vid som en naturlig uppföljning där Psychic en gång i tid och rum började klinga av. Genom en sammanhållen spektral och atmosfärisk ton, samt en ytterst tribal drivpuls blir Spiral ett dynamiskt spektakel som sammanför elektroniska och analoga element till en koncist och otroligt tilldragande enhet. Darksides ljudmanipulation är magiskt hänförande och när musiken efter några toner totalt infiltrerat det pumpande blodomloppet blir upplevelsen inget annat än en euforisk berusning.

Spiral känns både uppfriskande bekant och pålitligt nyskapande. Jaar och Harrington lutar sig denna gång något mer mot rytm och hypnotiserande upprepningar än tidigare, och har minskat betydligt på de ibland överrumplande och något skrämmande passager som kunde överraska rejält på Psychic. Men trots – eller möjligen tack vare – just detta påvisar Darkside återigen en sann mästarklass i magin bakom både musikalisk som emotionell precision.