Lustmord & Karin Park
Alter

Dark ambient med sakrala sångpålägg

Download / Pelagic
Utgivning D. 2021.06.25
Kristofer Hadodo

Det finns ett antal band och artister på musikscenen som gärna vill att deras musik ska spelas högt, eller inte alls. Först med en tillräcklig ljudstyrka framhävs själva essensen i deras konst; då känns alla ljud i alla frekvenser, särskilt de allra djupaste. Swans är ett sånt exempel, Lustmord ett annat. På de första utgåvorna var detta till och med viktig information på konvoluten.

Idag är Lustmords uttryck mycket mindre extremt, men fortfarande långt ifrån så kallad mainstream. På Alter väljer dock Brian Williams att samarbeta med sin raka motsats, Karin Park. Sångerskan har ju tävlat i Eurovision Song Contest, nominerats till Spellemannprisen och frekventerat P3 i Norge. Idag är hon å andra sidan mer aktuell som medlem i det alternativa norska rockbandet Årabrot.

Att Williams skapat musik till cirka 40 filmer kommer inte som någon överraskning när man lyssnar på Alter. Inte heller det faktum att Park verkar hantera det mesta hon tar sig för. Alter är huvudsakligen instrumental och den inlevelsefulla nästan sakrala sången används som ännu ett ljud, utan att följa några texter. Det finns i alla fall inga urskiljbara rader, även om man kanske försöker tolka insatsen i Song Of Sol som något slags berättelse.

Sele är ett väldigt mörkt och laddat spår. Ett riktigt tungt drama, en thriller eller en skräckfilm skulle definitivt kunna kläs i dess toner. Trots det sparsamma arrangemanget berörs ett stort känsloregister under nio minuter.

Definitivt inte en skiva att strölyssna på; väljer man tillfälle blir upplevelsen desto rikare. Även på en modest ljudvolym.