Billie Eilish
Happier Than Ever

En vuxen uppföljare?

Album / Darkroom & Interscope
Utgivning D. 2021.07.30
Sara Karlsson

Lätt ambivalent efter att ha lyssnat på Billie Eilishs andra fullängdare Happier Than Ever i sin helhet undrar jag – kommer hon att nå sin myriad av fans från When We All Fall Asleep, Where Do We Go? Men visst är hon modig som försöker slå hål på vad som förväntas av henne.

Tematiskt är plattan väl sammanhållen. Många av låtarna handlar om maktmissbruk, några mer eller mindre explicit om förhållandet med ex-pojkvännen, sex år äldre Brandon Adams. Man kan tycka att “förövaren” här ges lite oförtjänt stort utrymme samtidigt som problemet naturligtvis inte kan lyftas ofta eller tydligt nog. Tankar inför framtiden och sökandet efter en egen vuxen identitet är ett annat återkommande ämne. Några texter är uppgörelser med kritiker och hennes syn på kroppsfixering och sitt eget kändisskap, tydligast i spoken-word-spåret, tidigare släppta, It’s Not My Responsibility.

Musikaliskt spretar albumet en aning. Billie och producerande brodern Finneas verkar hela tiden vilja hitta nya uttryckssätt. Ibland sjunger hon som en jazzig nattklubbssångerska och glider på vokalerna, för att senare viska lågmält alldeles intill mikrofonen. Beats av olika karaktär och tyngd får definiera melodierna – syskonen experimenterar till och med i en flörtig Billie Bossa Nova

“I'm gettin' older, I think I'm aging' well/I wish someone had told me I'd be doin' this by myself” – Eilish har definitivt inte tappat sin skarpa formuleringsförmåga, där sarkasm och självironi aldrig är långt borta, tänk albumets titel! Spåret Happier Than Ever startar lågmält till harmoniskt gitarrkomp för att sluta i vredesvrål. Men trots ilska och mörker hörs en tonåring som verkar att ha lärt sig att tycka om sig själv och att inte hänga upp sitt värde på vad andra tycker. “Everybody dies, surprise, surprise” –  i Everybody Dies, tycks hon till och med förlika sig med döden. Den kusliga stämningen från platta ett har ersatts av ett mer realistiskt förhållningssätt till hur mörkret visar sig.