Carcass
Torn Arteries

Pionjärerna fortsätter att utmana

Download / Nuclear Blast
Utgivning D. 2021.09.17
Kristofer Hadodo

Jeff Walker och Bill Steer har aldrig dragit sig för att utmana lyssnaren; initialt med hejdlöst tempo, galna texter och makabra omslagsbilder, sedermera med påtaglig spelskicklighet och sofistikerad rytmik. Vill man ha sin metal tillrättalagd har man lite att hämta i deras sällskap.

Engelsmännen är noga med att inte upprepa sig, har de en gång komponerat ett spår på ett visst sätt gör de inte om det. Att behöva vänta på albumet Surgical Steel i 17 år var kärvt, men värt det. Att få Torn Arteries serverad redan efter åtta smakar förstås bättre. Titelspåret är en omedelbar Carcass-favorit och efter ett antal spelningar stiger pulsen även i The Devil Rides Out (lägg märke till de läckra gitarrskalorna på sluttampen) och den nästan tio minuter långa Flesh Ripping Sonic Torment Limited (här är det det intensiva sångarrangemanget och den robusta rytmsektionen som sticker ut).

Gruppens sjunde studioalbum har skapats i Studio Gröndahl, Stockholm, med en för gruppen ny producent, David Castillo, men alla kännetecken – det distinkta gitarrsoundet, det speciella svänget och de mäktiga sångpåläggen – är bevarade. Något som fansen fått bekräftat redan i singlarna Kelly's Meat Emporium, Under The Scalpel Blade och Dance Of Ixtab (Psychopomp & Circumstances March No. 1 In B).

Steget från goregrind-pionjärer till utövare av progressiv melodiös dödsmetall delade en gång Carcass-fansen i två läger. Men med hjärtat på rätt sida av Heartwork (albumet från 1993 som kom att definiera gruppens senare era) har man tio nya spår att gotta sig i. Börja gärna med In God We Trust – den har inte bara en grymt skön takt, utan också handklapp, oväntat nog.