x
The Killers: Pressure Machine

The Killers
Pressure Machine

Bandets romantiserade skildringar av hemtrakten tar aldrig slut

GAFFA

Album / Island
Utgivning D. 2021.08.13
Recenserad av
Moa Edstam

Inte mer än ett år har gått sedan Imploding The Mirage släpptes. Ett album som gick ganska omärkbart förbi. Som ett resultat av inställda turneér och framträdanden skapades Pressure Machine, The Killers sjunde fullängdare.

De elva låtarna inleds av klickande bandspelarljud och berättande röster, glimtar av livsöden på vischan. Pretentiöst eller vackert? Personligen hör jag ett 30 sekunder långt och onödigt intro innan musiken når fram. 

I övrigt går det Las Vegas-baserade bandet tillbaka till det amerikanska ökenlandskapet, likt när vi lärde känna dem i tidigare album som Sams Town och Battle Born

Texterna innehåller bekanta ord om fria hästar galopperande genom öknen och män som lämnar kvinnor med gråtande barn i hemmet. Det är vackert och The Killers upp i dagen med sin dustland fairytale-romantisering av den amerikanska landsbygden.

Musiken däremot vågar undersöka ny mark. Framför allt i låten Quiet Town där poppiga inslag känns som en frisk fläkt. Det är svängigt, nästan glatt, trots den dammiga texten om tysta städer och dess halvt trasiga människor.

I In The Car Outside blandas 80-talets syntpop med det klassiskt, rockiga The Killers-soundet vilket vid första anblick känns som en märklig kombination men funkar toppen. Det riviga och lättsamma smälter samman i en perfekt mix.

Introlåten West Hills är för övrigt skrämmande vacker men ack så tråkig. Frågan är om inte det är själva grejen med The Killers? Det är vackert men du förstår inte riktigt varför du tilltalas. Är det Brandon Flowers mäktiga stämma, Battle Born State-estetiken eller tryggheten i att de aldrig kommer förändras drastiskt? De gör sin grej och de gör det bra. Grabbarna från Las Vegas står stadigt med fötterna i öknen och har inga planer på att flytta på sig.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA