Low
Hey What

Ljuva duetter och listig ljudmanipulation

Download / Sub Pop
Utgivning D. 2021.09.10
Kristofer Hadodo

För de allra flesta är nog musiken olyssningsbar. Mängder av distortion, påträngande missljud och trasiga takter är inte alltid lätt att tampas med. Och det ska erkännas att ett tränat öra troligen har enklare att komma underfund med den finess som trots allt genomsyrar Hey What. För nog tusan är det genialt att lyckas manipulera popmusik så till den grad att den ändå blir njutbar, om än bara för en liten skara?

I industrimusik är ljudmanipulation själva essensen, men det är som sagt inte i dessa domäner Mimi Parker och Alan Sparhawk härjar. Sedan 2005 är Low en återkommande akt på Sub Pop och det var först där som duon började nå topplistorna, med The Great Destroyer. Deras flitiga duettsång är väldigt ambitiös och alla gånger högst behaglig. Att de väljer att inte linda in den i traditionell vis-, pop- eller rocktradition är väldigt befriande.

När Hey What spelas kastar man flera gånger ett öga på ljudkällan och undrar om något är på tok; hack i skivan hette det förr, dålig wifi heter det i dag. Men med Low i lurarna är det varken eller. Det är som det ska vara. Låter det som ett sprucket högtalarelement eller att en kabel inte anslutits korrekt, upplevs det som fasfel, att en bas slår igenom eller att överstyrda toner tar över, då är målet nått.

The Price You Pay (It Must Be Wearing Off) är förmodligen det bästa spåret på skivan. En sagolik duett inleder i sällskap av nätta stråkljud, sedan stegras intensiteten i både röster och instrument och ljudstyrka. Och ljudmanipulation. I Can't Wait är ett annat elegant spår som ger prov på den geniala galenskap som Low ägnar sig åt.