David Crosby
For Free

Låt gubbar låta som gubbar

Album / BMG
Utgivning D. 2021.07.23
Jonathan Sindihebura

Komikern och podcastern Marc Maron ställde under en intervju för ungefär två år sedan en fråga till Paul McCartney och fick ett lika komiskt som talande svar. "Tycker du att du skapar ditt livs bästa verk idag?" undrade Maron ungefär. Var på Paul, som just hade släppt sin 17:e soloskiva, svarade väldigt sakligt: “Du vet, det är lite komplicerat. För jag var ju med i The Beatles.”

Likt McCartney och andra som lyckligtvis lever kvar efter att ha uppnått en sorts legendarstatus har David Crosby utan tvekan behövt fundera på någon variant av Marons fråga. Och på For Free är det inte helt säkert att Crosby tycks ge ett emfatiskt ja till svar. I varje fall inte musikaliskt.

Tematiskt är han tryggare än någonsin i sitt grubblande. Efter alla dessa år har han i grunden samma frågor om relationer med andra på Ships In The Night, och livets vilseledande vägar på I Think I. Det är texter som känns bekanta, på ett uppfriskande sätt. Även om det är svårt att bli lika övertygande i sin poesi som på For Free, från Crosbys egen favorit-textförfattare Joni Mitchell.

Det mest distraherande på albumet är som sagt musiken. Förutsägbara gubbrock-kompositioner åsido, är det mest iögonfallande ändå valet Crosby och producenterna verkar ha gjort de senaste åren. Att få höra hur hans ikoniska röst åldrats hade varit så mycket mer intressant än stirra på allt spackel som försöker täcka alla små sprickor. Det är dags att acceptera att rösten kanske aldrig kommer att låta som på Helplessly Hoping – och det gör väl inget.