Lorde
Solar Power

Stjärnan lämnar mörkret och träder in i ljuset

Album / Universal
Utgivning D. 2020.08.20
Jonatan Södergren

Nyzeeländska popsensationen Ella Yelich-O’Connor slog igenom 2013 med sitt debutalbum Pure Heroine. Med monsterhitten Royals blev hon en stjärna världen över. 2017 års uppföljare Melodrama var i sin tur ett post-breakup-album dränkt i glittriga syntar. Den här gången har hon återuppfunnit sig själv som en vajbande, kalifornisk nymf – som titeln anspelar är hon mer i kontakt med naturen än någonsin tidigare. Ända sedan hennes rumpa tog över internet har förväntningarna på Solar Power varit enorma.

Kan hon leva upp till förväntningarna? Yeah, she can!

Öppningsspåret The Path tar med chorus-dränkta gitarrer avstamp i en förtrollande, keltisk värld som för tankarna till Kate Bush eller Bat For Lashes, men mynnar successivt ut i någon sorts gryning. Med låtar som California, Secrets From A Girl (Who’s Seen It All) och Mood Ring känns resten av albumet som en sol som bara fortsätter gå rakt upp i zenit. Lorde lämnar mörkret och träder in i ljuset.

Ett par låtar in börjar albumet få en enhetlig känsla som är svår att värja sig mot: akustiska gitarrer, upptrappande rytmer – inte undra på att en av låtarna är döpt efter Big Star. Vissa låtar, som Stoned At The Nail Salon och Fallen Fruit, är mer intima och introspektiva men helhetskänslan är ändå genomgående positiv. Det går även att urskilja spår av tidigt 2000-tal ("don’t you think the early 2000s seem so far away?"). Ändå är Solar Power ett onostalgiskt verk som fångar sommaren i sin essens. Varma nätter, strandbrasor och – framför allt – att vara utomhus.

Albumets bästa spår Mood Ring innehåller dessutom ett prislöst jab mot samtidens yoga- och wellness-hets med kristaller, transcendental meditation och resor till öst.