Provoker
Body Jumper

Framtidens postpunk

Album / Year0001
Utgivning D. 2021.08.13
Daniel Horn

I vår intervju med Sassy 009 berättar hon hur Yung Lean fick in henne på elektronisk musik med både den experimentella och poppiga nerven intakt. Och cloudrapparen från Stockholm fortsätter att sätta sätta avtryck i diverse väntade som oväntade genrer.

Kanske läser jag in för mycket här, men att Los Angeles-baserade Provoker släpper sin musik på samma bolag som Yung Lean, Year0001, känns som en tydlig fingervisning om var delar av bandets inspiration kommer ifrån. I grunden har vi den molande postpunken som hämtad från tiden då genren kom att bli etablerad. Tydliga basgångar visar vägen. Men Provoker adderar något som i alla fall jag inte hört tidigare i postpunk-väg: den där lite mummelaktiga, bedövade som väna sången som går att jämföra med Jonatan Leandoer Håstads dito. Det är så självklart att Year0001 tagit det här under sina vingar.

Musiken blir än mer intressant när man får till sig att de olika karaktärerna i texterna – allt från privatdeckare till älv-krigare – de facto är samma person. I ett pressmeddelande berättar sångaren Christian Petty att man kan se upplägget som en film om en människa som försöker fly sina egna problem via ett datorprogram som tvingar hens sinne att gå in i andra karaktärer och andra dimensioner. Det här temat rimmar gott med den sortens retrofuturism som Body Jumper förmedlar i musikväg.

Bland Body Jumpers höjdpunkter bör Spell Strike nämnas. En låt som med en mer uppitchad röst och några ytterligare BPM lika väl hade kunnat vara en tung pjäs att hänga upp ett Grimes-album på. Bugs & Humans, med sitt shoegaziga syntsound, får också mina armhår att stå rakt upp och Spawn Kill med sin ryckiga “på bristningsgränsen”-vibb är helt enkelt fascinerande.

Kort och gott är detta ett mycket intressant debutalbum från den melankoliska sidan av det annars så soliga Bay Area.