Chvrches
Screen Violence

Låg förväntan lyfts till popmästerverk

Album / EMI
Utgivning D. 2021.08.27
Simon Lundberg

I ärlighetens namn var förhoppningarna inte skyhöga. Även om föregående släppet Love Is Dead från 2018 inte riktigt är så hemsk som många musikkritiker verkar mena så sänkte det hoppet och tron på att den skotska trion Chvrches kunde återgå till storhetstiden som inleddes för snart tio år sen. Inte ens det som släpptes i förväg, särskilt Good Girls, kändes spännande.

Men så hände det. Den där helheten som bandet alltid bemästrat, med en balans mellan hårda syntbangers som doftar 80-tal och något mjukare kommersiell pop. Här får de utgivna singlarna en arena där de passar in. På Screen Violence blir allt en resa som slaviskt följer en klassisk dramatisk kurva, från mjuk start i perfekt inledande Asking For A Friend och över till nästan brutala He Said She Said

Soundet vi är vana vid finns kvar och kanske har det utvecklats. Låter inte trummorna lite hårdare, syntarna lite mer desperata, Laurens röst ännu vackrare? Som för många andra påverkade naturligtvis coronapandemin bandet som fick spela in och producera albumet ifrån varandra; i Glasgow och i Los Angeles. Något som också namnet på albumet anknyter till.

Skivans texter berör istället för försiktig optimism rent av känslan av att må skit. Att drömma mardrömmar i mörka favoriten Nightmare, att förlora något i California och Final Girl är en dramatisk systemkollaps där livspusslet faller sönder ackompanjerat av new age-pepp. Det hela är på, ursäkta om jag svär i kyrkan, samma höga nivå som debuten. Det hörs att de vågat köra sitt eget race vilket här slutat i många popmästerverk.

Till råga på en lyckad mastodontpopskiva så är samarbetet med The Cure-legendaren Robert Smith i How Not To Drown ett av de senaste årens vackraste möten där Lauren Mayberrys kristallklara röst blir ett med Roberts släpande mummel.