Kat von D
Love Made Me Do It

Hudnära debut av kvinnan med tatueringsnålen

Album / KVD
Utgivning D. 2021.08.27
Sara Karlsson

Albumet inleds av ett ångestladdat, bastungt intro tänkt att ackompanjera Kat von D:s entré på scenen. Miami Inks tatuerarstjärna har kommit en lång väg som mångsysslare med bland annat ett sminkföretag som gått upp som en sol och ner som en pannkaka efter ett antivaccinationsuttalande. Enligt henne själv är det dock musik som alltid varit drivkraften och hon är skolad i klassiskt pianospel. Hennes hud pryds av flera Beethoventatueringar och hon har omgett sig med en mängd av dagens rockstjärnor. Till hennes nordiska favoriter hör både Kent och Him.

Här lånar hon friskt från tidigare decenniers musikstilar, som elektro, rock, pop och punk – däremot lyser metal, något oväntat, i stort sett med sin frånvaro. Vibbarna ekar av syntigt 80-tal eller hemsökt postpunk för att ibland övergå i lättsmält pop, utan att för den skull låta riktigt mainstream. Efter att tidigare bara ha gästspelat på andra artisters plattor har hon gått in för sin egen genom att ta sånglektioner i två år. Kanske lyser hennes brist på erfarenhet ändå igenom, även om produktionen gör sitt bästa för att dölja detta.

“These eleven songs echo the eternal will of the perennially brokenhearted to love until death” – pressmeddelandets beskrivning sammanfattar väldigt väl skivans tema. Vill man vara elak kan man säga att den formuleringen överträffar sångernas textkvalitet. Ofta handlar det om hur hon förlorat sig själv i relationer till personer hon förälskat sig i. Hon har sagt att många av låtarna blivit liggande så länge som tio år, innan hon haft tid att slutföra och spela in dem. Till sin hjälp, förutom sitt “all star band”, har hon nu haft bland andra Dave Grohl, Danny Lohner, Linda Perry och Peter Murphy.

I avslutande spåret The Calling återvänder hon till sina gotiska rötter genom att spela upp en tidigare opublicerad inspelning av en klassisk “scream queen”, Vampira. Kanske är det här Kat von D känner sig som mest hemma?