Pink Milk
Ultraviolet

Kärleken är inte död, den kommer bara i en ny mörk skepnad

Album / Black Hair
Utgivning D. 2021.09.24
Jim Knutsson

Lite trevande skriker gitarrerna igång det andra albumet från det färgbesatta rockbandet Pink Milk, som gärna blickar bakåt mot 80- och 90-talet för att själva skapa något uppfriskande. Deras gotiska mörker blir till din nya ledstjärna, en söt sockerkick av reverbdränkt shoegaze och indie där vågor av smärta förgör en på ett smärtsamt vackert sätt. De visar hur det känns att bli träffad av något äkta, ett tomrum som finns i detta plastiga 2020-tal som annars mest handlar om hur många streams man som band kan få för att mäta något slags värde på musiken.

Atmosfäriska ljudlandskap vinkar sayonara till varje försök av chans till ljus och lycka. Äkta paret och de svarta änglarna Edward och Maria Forslund som utgör duon tonsätter den hårda, bittra svenska vintern genom att sjunga om att kärleken är död. Sommarens ljus blåser bort med den karga vinden och regnet piskar en från sidan. Det kvittar hur mycket du än ber på dina bara knän över att någon ska komma och rädda dig från ditt brustna hjärta och din misär. Din naivitet har ännu en gång fått se dig gråta ut en flod av glas som du på något sätt måste ta dig över för att kunna se ljuset igen.

Men det är där bandet kommer in som tröst, för vem fan vill se ljuset? Hoppa istället ner från avsatsen på den karga kusten, rakt ner i det ändlöst varma och berusande mörkret som omfamnar dig på ett sätt du aldrig har känt av förut. Där en tolkning av signaturmelodin från filmen Terminator 2 får dig att glömma alla meningslösa uppföljare.

Pink Milk vill ha dig, och du vill ha dem med, kärleken går inte obesvarad denna gång. Kärleken är inte död, den kommer bara i en ny mörk skepnad.