Wolves In The Throne Room
Primordial Arcana

Black metal för dig som ser ljuset i tunneln

Album / Relapse
Utgivning D. 2020.08.20
Johan Jacobsson Franzén

Personligen älskar jag black metal som innehåller både förtvivlat mörker och svaga stråk av hoppfullt ljus. De stora frågorna – alltså de om livet och döden – har inga tydliga, svartvita svar. Så verklighetstrogna, existentiella och naturliga black metal-kompositioner bör alltid innehålla viss skör optimism, viss bräcklig förtröstan. Om inte annat blir svärtan i dem än svartare då.

Det DIY-ivrande Pacific Northwest-gänget Wolves In The Throne Room – som i dagsläget består av storebror Aaron Weaver (trummor, bas, synt), lillebror Nathan Weaver (gitarr, sång) och Kody Keyworth (gitarr, sång) – har fattat detta. I en intervju med (den trevliga) musikbloggen BrooklynVegan sa till exempel Aaron att han tycker black metal ska ses som ”ett slags process”. ”Wolves In The Throne Room … tar sorgen och alienationen som vi känner och försöker förvandla den till något som i grunden är positivt och livsbejakande.”

Att lyssna på Wolves In The Throne Rooms blastbeats, motorsågsriffande, majestätiska syntmattor och råa sång är sålunda en katarsisk upplevelse. Dessutom förflyttas man till nordvästra USA:s allra djupaste skogar medan man gör det – Wolves In The Throne Room fångar ju även tankar kring ekologi, uråldriga andar, schamanism och den moderna världens problem i sina toner.

Primordial Arcana är Wolves In The Throne Rooms sjunde fullängdare sedan starten 2003 och om du en gång fastnat för Aarons och Nathans ljud, atmosfärer och teorier kommer du att dyrka den. DSBM- och NSBM-fans har dock inget att hämta här.