Sturgill Simpson
The Ballad Of Dood And Juanita

Hämnden är ljuv och lite ojämn

Album / High Top Mountain
Utgivning D. 2021.08.20
Joel Larsson

Att år 2021 släppa ett konceptalbum om ett kidnappningsdrama i vilda västern får väl räknas som lite eget, även inom den ibland gammalmodiga countrygenren. Men Sturgill Simpson har å andra sidan alltid gjort som han vill.

The Ballad Of Dood & Juanita är en fullfjädrad storyskiva där berättelsen börjar på det första spåret och får sin upplösning på det sista. Historien handlar om halvindianen Dood vars fru Juanita kidnappas av en elak bandit. Dood ger sig ut på sin mulåsna, Shamrock, för att få tillbaka sin älskade. Vid sin sida har han hunden Sam och förstås sitt gevär.

Sturgill själv har med sig samma band som på hans två senaste bluegrass-skivor Cuttin’ Grass 1 och 2, så det levereras en hel del banjoplink och fiolgnidande i hals-, eller snarare fingerbrytande tempo. Till och med countrylegendaren Willie Nelson gästspelar på en av de bästa låtarna på skivan, den latinodoftande lovsången Juanita. Tyvärr är Willie bara med på gitarr och inte med sin ikoniska röst, men det gör inte så mycket eftersom Sturgill Simpsons egen sång vid det här laget kan mäta sig med de allra största i genren. Det är också när han släpper loss sin stämma som skivan på riktigt får vind under seglen. Played Out, tidigare nämnda Juanita och Ol’ Dood Pt. 2 är sådana höjdpunkter.

Berättelsen som förmedlas är ganska framhastad och klyschig. Ibland känns det nästan som att det saknas några låtar som kan knyta ihop bitarna. Mellan Juanita och Go In Peace hoppar till exempel historien direkt till upplösningen utan vidare och oförklarligt. Skivan sänks också lite av en kluvenhet i framtoningen. Ibland är den humoristisk och ibland bokstavligen gravallvarlig. Distansen däremellan gör att den här skivan, som Sturgill Simpson själv sagt ska ses som en helhet snarare än en samling olika låtar, känns stilistiskt uppbruten.

Trots att det som helhet kan kännas lite jäktat och ofärdigt ibland så vilar det riktig countrymagi över The Ballad Of Dood & Juanita, och det är ännu ett egensinnigt och intressant alster från en av countryvärldens mest udda fåglar.