Explosions In The Sky
Big Bend (An Original Soundtrack For Public Television)

Välkommen till postrockarnas Vilda Västern

Album / Explosions In The Sky
Utgivning D. 2021.10.01
Jim Knutsson

Postrockbandet Explosions In The Sky tar sig ner till sydvästra Texas längs gränsen till Mexiko, norr om den stora böjningen i Rio Grande-floden, när de instrumentalt tonsätter ett naturprogram som visar upp vilda västern. Svartbjörnar, skallerormar, bleka fladdermöss, tjockhornsfår och skorpioner utgör hoten i den annars invaggande trygga och enkelt vackra popmusiken som målas upp över det ödsliga landskapet.

Så sätt på dig cowboystövlarna och följ med över bergen i nationalparken, där hackspettar utgör de enda naturliga trummorna i området. Våren flyger förbi medan musiken kamouflerar sig i naturen, genom att mer smälta in än att försöka ta för stor plats. Det är lika lättsmält som isen på Antarktis, men blir därmed också lite anonymt. De varma melodierna badar i sommarljus innan de tonsätter en ugglas jakt genom den kolsvarta natten, för att slutligen se solen stiga upp över horisonten igen.

Bandet har tidigare blandat soundtracks där musiken tar ett steg tillbaka för att ackompanjera det visuella, med att skapa några av världens vackraste och mest storslagna låtar på sina studioalbum där musiken spelar huvudrollen.

De känner sig hemma i den ödsliga miljön där hösten till slut skapar både vemod och regn som tillökning i kullarna. Vintern flyger förbi som en fågel i skyn som inte bjuder på särskilt många explosioner denna gång, och ett år av mänskligheten summeras utanför dess påverkan. Föredrar du att få bilderna serverade framför dig istället för att själv skapa dem i fantasin, då är det dokumentären Big Bend: The Wild Frontier Of Texas som bandet här tonsätter med hjälp av ödsliga gitarrer, vidsträckta stråkar, ensamma pianon och varierande trummor.