Orla Gartland
Woman On The Internet

Vänder en klyscha till något nyskapande

Album / New Friends
Utgivning D. 2021.08.20
Simon Lundberg

Att skriva om vägskälet mellan barndom och vuxenlivet är, för att uttrycka det milt, inte ett nytt tematiskt grepp. Utan att gå igenom historiska nedslag i popkulturen, och utan att nämna JD Salingers namn, hoppar vi istället in på något som – ironiskt nog – inte alls är vad du förväntar dig.

På irländska Orla Gartlands debutalbum möts vi av råa, ärliga texter som blandas upp med en väl behövd dos av vår så kallade millennial-generations krassa humor. Ett perfekt exempel i textväg är på You're Not Special som känns vass. Nästan som en anti-tes med textraden: “Life is short until it's not, honestly, it's kinda long and it takes a while to come around”. Bakom blandas en synt programmerad med loopande vocals (tänk experimentella O Superman av Laurie Anderson!) – och en kontemporär indie-anthem-produktion.

Hela skivan är intressant i hur den blandar inslag från 1980-talets lekfulla musikprogrammering med moderna popmelodier som hör hemma på radiostationerna. Visst kan vi dra likheter med Lorde (visst känns Things That I've Learned som något hon hade gillat?), Kate Nash, Imogen Heap eller Muna, men i helheten gör Orla Gartland något helt eget. Vare sig hon använder hårdare alt-punk i Over Your Head, peppiga klapp i Zombie! eller minimalistiska syntskalor i Do You Mind? så är helheten bara intressant och snygg. Från start till avslutande duolåten Bloodline / Difficult Things som väver ihop albumet.

Albumet är ironiskt nog nyskapande i sitt tillvägagångssätt, trots att det också beskriver det klyschigaste som finns att skriva om: att växa upp.