Ebo Krdum
Diversity

Sudans sanddyner och den svenska urskogens mossa

Album / Supertraditional
Utgivning D. 2021.09.30
Magnus Sjöberg

Ebo Krdum kom till Sverige från Darfur i Sudan efter att, som politiskt aktiv, blivit förföljd, torterad, och utkastad från universitetet. Hans livshistoria är framträdande, men aldrig agiterande eller högljudd genom debutalbumet Diversity, men den genomsyrar på ett ödmjukt sätt både musik, text, språk, attityd och arrangemang. Från den omisskännligt musikaliska grunden i så kallad ökenblues, via västafrikanska flörtar och afrobeat, till det humanitära budskapet, det rättvisefrämjande och inkluderande. Från det lättsamma anslaget, via det dansant rytmiska till de rika och inkluderande idéerna och kulturerna; de afrikanska och de svenska.

Även om musiken är djupt rotad i afrikansk tradition och uttryck finns här också många – om än ofta subtila och rentav latenta – kopplingar till svensk folkmusik. Det kan vara en rytm, en fiol, ett stråkarrangemang; en passage, som minner om svensk folkdans, som hämtar en känsla från en midsommarnatt vid en skogstjärn, som låter en kalebass och en fela locka till lördagsdans över grantopparna. Toner och rytmer som låter som utbredda sanddyner samsas med den svenska urskogens mossa. Dock alltid med en solid och attraktiv afrikansk grund.

Det kan vara lätt att bara skrapa på ytan och hitta monoton afrikansk blues och afrobeat, att bara finna det man tror sig redan hört förr. Men när man går in i melodierna och arrangemangen finns där mycket mer än vad man i förstone tror sig höra: musik som förenar. Kulturer som möts och blir starkare tillsammans.