Drake
Certified Lover Boy

Artist kommer ut som rolig

Album / Republic
Utgivning D. 2021.09.03
Jonathan Sindihebura

Se varje rad som Drake rappar och sjunger som ett steg i en säljstrategi. En fungerande sådan dessutom. Som en av de bäst säljande artisterna genom tiderna är det onekligen så att han håller kommersens hjul väloljat.

Idag presenteras två flaggskeppsprodukter. I olika färger och former – du är ju trots allt en kräsen musikkonsument som kräver ett sken av utbud och valmöjligheter – men i grunden är det två saker du ska övertygas om på Certified Lover Boy.

Det ena är att Drake är jätterolig. Lever för humor, tar sällan beefs som vi andra fascineras av på allvar, och vore han svenskspråkig skulle han använda uttrycket "bjussar på mig själv" regelbundet. Albumet har knappt börjat och vi har redan nåt som låter som en karikatyr av en typisk Drake-refräng på tredje spåret "say that you a lesbian, girl, me too". Vare sig du skrattar åt eller med Drake, så länge du spolar tillbaka musikvideor som Way 2 Sexy har han uppnått sitt mål.

Det andra är att Drake är full av kärlek; smittsamt mycket love, mer än vad han hinner göra sig av med. Han visar upp albumets omslag som en varningsskylt för hur världen hade sett ut om han bara hade tid. Kärlek har såklart alltid varit radiovågshjältens kryptonit, men på sitt sjätte album visar han en intressant utveckling. Rader som "Oh, you like the boy? Well, tell me what you like about him" och "I had to fuck a lot of girls to get a kid like this" visar att han har kriterier nu. Vilka dessa kriterier är förblir diffust nog för att skapa lite intrig.

När de här två sidorna smälts till samma mynt finns det ingen säkrare hårdvaluta inom kommersiell rap, R&B eller pop. Många försöker men få lyckas hålla det dödsgrepp Drake har om vår kollektiva uppmärksamhet. Även om det bara är sällsynta tillfällen av magi. När TSU går över till N 2 Deep, när Waynes textförfattande fortsätter åldras som vin på You Only Live Twice, när Jay säger ordet violence lika övertygande som han gjorde en gång på D.O.A., eller när Drake lyckas flowa oss tillbaka till år 2011 på Papi’s Home.