David Ritschard
Blåbärskungen

Gröna linjens Hank Williams har såväl sväng som berättelser

Album / United Stage Management Group
Utgivning D. 2021.09.24
Ernst Adamsson Borg

Med verklighets-skildringar smittade av såväl ett romantiskt sken som hårdragna sanningar har han bidragit till en renässans för det som kallas ”diskbänksrealism”. Därtill lyckats med att bli sinnebilden för den Hammarbyare vi alla vill se, dansandes längs Skanstullsbron i riktning mot Söderstadion. Och stiligt balanserat på den smala lina som utgör svensk countrymusik. Uppföljaren till debutalbumet Brobrännaren har döpts till Blåbärskungen, enligt ryktet ett epitet David Ritschard erhöll redan för två år sedan.

Med ett förflutet i The Green Line Travelers och Spinning Jennies har Ritschard en stadig grund att stå på, inte minst i rena erfarenheter av country- och bluegrassmusik. På Blåbärskungen har greppet om sargen lossats och den mer traditionella ljudbilden får stå tillbaka, även om den i allra högsta grad förvaltas. Det är större och kraftigare, med ett efterlängtat driv, märk väl Sockenplan Revisited och Aldrig Lämna.

På manér som känns igen vävs tillvarons allvar samman med underfundighet, något som faller i god jord hos den musikaliska utvecklingen. Med samarbetspartners som Henric Hammarbäck och Eric Palmqwist fångas livet och alla dess möten, smaka på: ”I Västerås och gör affärer med en man i gabardin och läderhud”, den inledande raden som sätter sinnesstämningen på eposet Sverigerocken.

Risken finns förstås att det hela kan bli lite pastischartat med alltför insnärjda beskrivningar, men än så länge balanseras ingredienserna väl och sammantaget återupplivar David Ritschard den fina traditionen countrysoul, vilken han lyckas framföra på svenska och samtidigt få en att alltid heja på underdogen. Låtordningen skulle vinna på att kastas om, men helheten finns där, i både musik och berättelser.