Nicole Sabouné
Attachment Theory

Anknytningen är nästan total

Album / Smuggler
Utgivning D. 2021.09.10
Simon Lundberg

Vi människor påverkas kort och gott av varandra. När Nicole Sabouné släpper sin tredje fullängdare är titeln som hänvisar till den psykologiska termen anknytningsteori ständigt närvarande. Hur bygger vi egentligen relationer till våra medmänniskor? Och till musiken?

Själv har Nicole en intressant anknytning till musikbranschen. Från The Voice Sverige till 2015 års superalbum Miman (min första fullpoängare för GAFFA) till ett avbrott med studier på KTH. Och nu är vi här. Tillsammans med en annan ikon, Jenny Wilson, har skiftet förflyttats från totalt postpunk-dunkel till en vind av… dramatiskt hopp? Visserligen känns de eklektiskt gothiga tongångarna igen.

Den här gången har en stor dos av pianoklinkande, handklapp och allmänt metapepp adderats till den ljudbilden. Lyssna på Memories, den hade inte passat in på hennes tidigare album. Men här bildas ett helt nytt musikaliskt album som blandar glee-pop som minner om det forna indie-Sverige uppblandat med 1970-talets progg.

Om du tror att det analoga och det dramatiskt uttömmande lämnat Nicole så har du ändå fel. Kanske känns det ännu mer organiskt, mindre reverb, mer udda instrumentval. Mycket strängar, men med lunkande tempo. Oerhört vackra All Stunned är en rå, ärlig bild av när inget spelar roll för man har förlorat någon kär. Även Hard To Breathe lunkar på med hårda gitarrer som ändå tar med sig lekfulla trummor. När Nicole viskar fram den andra refrängen är gåshuden nära.

Albumet löper på i samma takt, men får också ett hastigt avbrott som är svår att bedöma. De tre avlustande spåren är avskalade, med nästan bara ett långsamt piano som ackompanjerar klagosången. Det är vackert, men inte lika grandiost eller nyskapande som tidigare. Vare sig detta album eller tidigare. Avslutande Elias ger albumet en klar rättvisa med sin nästan kyrkliga refräng som snyggt läggs över en gnolande orgel. Och anknytningen är nästan total.